15.08.2010

premier league

-

i min sene barndom/tidlige ungdom ble det mange lange netter foran skjermen til vår svarte ibm.
i tillegg til hiphop.no på mIRC(undernet), ble mye av dagene/nettene brukt på å  kjøpe og selge spillere, utvikle taktikk( diamond formation, gung ho osv.) finne wonderkids og sette keeperen til motsanderlaget som spiss og spissen som målvakt.

det fantes ikke noe særlig mer tilfredstillende enn å plassere stjernespilleren til feks. juventus? eller barcelona? på tranferlisten for så å kjøpe han opp med man utd til 50% av verdien.
det var tiden hvor michael owen var vidunderbarn og david trezeguet var kjapp, ung og lovende( og jeg kjøpte dem). jeg solgte mine aldrende squad players og (denis irwin, steve bruce, gary pallister) og kjøpte inn allessandro nesta og paolo maldini og bygget opp en etterhvert gedigen formue. jeg var uovervinnelig. spilte jeg champions league finale, vant jeg oftest 9-0(jeg var jo selvfølgelig begge lagene).
etterhvert kom editor-funksjonen, husker ikke hvilket år, men da lagde jeg min egen spillerprofil. 16 år fra norge med 20 i alt fra determination til pace til set pieces. jeg fikset det slik at transfermidlene mine ble tredoblet og jeg bygde ut old trafford med mange tusen seter før sesongstart.
hvis du aldri har spilt championship manager(nå football manager) skjønner du kanskje ikke så mye av dette her, det er meget komplisert, men det er nå jeg kommer til poenget:
for jeg drømte mange ganger om å gjøre dette her i det virkelige liv, aller helst ville jeg selvfølgelig være stjerna, topscoreren, vidunderbarnet, men en kneskade satte en stopper for den drømmen.. så å være en manager med ubegrensa med midler, ja det hadde vært topp gitt.
dette var jo utenkelig for bare noen år siden, ja ok, real madrid og barcelona hadde(har) mye penger og manchester united hadde også endel pund i banken før glazer-gutta kom over fjorden med gjelda si, men det var ikke u b e g r e n s e t og det var ikke så farlig, dette var vi jo vant til.
men så plutselig, ut av ingenting dukket det opp en russer i london som kjøpe opp spillere fra fjern og nær og gjorde helomvendig i chelsea og nå har det søren meg ploppet opp noen sjeiker på den lyseblå siden av manchester.
og de spiller my kind of game. akkurat slik jeg ville gjort det, slik jeg har drømt om i alle disse åra.
de har til og med kjøpt mario balotelli, et av vidunderbarna på fm2010(de har også robinho som var vidunderbarn i santos for noen år siden). men samtidig liker jeg det ikke. ikke fordi det er feil lag som har penger, neida, det er ok, men problemet er at stort sett bare gøy i en eller to sesonger, så pensjonerer du deg og starter på nytt med crystal palace eller preston north end.
men da er det kanskje greit at det er chelski og shitty. jeg vet ikke. jeg er bare en pensjonert manager med sjukt mye poeng i den virtuelle hall of fame.

1 kommentar: